top of page
  • _

SOVE GODT



Søvn er ikke bare en «utkobling» fra hverdagslivet. Den fornyer også vår mentale og fysiske helse.

I løpet av natten pågår det mange viktigeprosesser mens vi sover.

Søvn påvirker hele kroppen på en eller annen måte, både på molekylært nivå, på energibalanse, intellektuell funksjon,

humør og årvåkenhet.  Nok søvn og det å føle se uthvilt neste dag gir derfor mange helsegevinster. 

De aller fleste av oss har problemer med å sove innimellom, og dette er helt normalt.


SØVNHYGIENE

Gode søvnvaner fremmer bedre søvn og forebygger framtidige søvnproblemer

Søvnhygiene dreier seg om enkle tiltak som sikrer at man opprettholder en god døgnrytme, unngår for mye aktivitet og lys om kvelden og natten, samt å bygge opp søvnbehovet.


 

For de som sliter med for lite søvn, eller føler at en ikke er uthvilt etter søvn, kan enkle søvnhygieniske råd være til hjelp. Enkle livsstilsråd som kan bedre søvnen:

- Regelmessig mosjon er nyttiig

- Hard fysisk trening eller kraftige anstrengelser de siste tre timene før sengetid forstyrrer søvnen, og bør unngås

- Stå opp fra sengen dersom du blir liggende søvnløs mer enn 20 minutter

-  Unngå å oppholde deg i sterkt lys dersom du står opp om natten

- Det anbefales ikke å bruke mobil, pc, nettbrett eller tv på soverommet eller når du er våken om natta

- Unngå søvn på dagtid (en "høneblund" - powernap - på omtrent 20 minutter er ok)

- Forsøk å løse eller diskutere eventuelle problemer eller bekymringer i god tid før du går til sengs •Berolige deg selv med at en natt eller to uten         søvn  er ufarlig, selv om det er svært slitsomt.

- Vedvarende søvnproblemer er kjent for å kunne gi negativ innflytelse på en rekke tilstander og helsa forøvrig.

- Ved nyoppståtte søvnproblemer er det viktigste å gjøre ingenting! Fortsett med samme døgnrytme og rutiner som før problemet oppstod, og da     søvnen fortsatt var god.

- Det er særlig at man begynner å kompensere for tapt søvn, f.eks. med å øker tiden man tilbringer i sengen eller at man legger til søvn

 på dagtid, som forstyrrer søvnen.


 

Om du er en av dem som sliter med å sove eller ikke får tilstrekkelig søvn, har du sikkert prøvd alt fra avslappende te til en spasertur før leggetid. Det er viktig å huske på at det som fungerer for noen nødvendigvis ikke fungerer for andre, og derfor er det alltid verdt å forsøke forskjellige ting for å finne ut hva som fungerer for deg.

Pusteøvelser kan være gode metoder for å falle til ro og sove bedre. Min anbefaling kan være å prøve en god pusteøvelse eller meditere deg i søvn. Pusteøvelsen som fungerer for meg og mange av mine kursdeltakere i medisinsk yoga er som følger;

Steng høyre nesebor, og pust sakte inn og ut bare gjennom venstre nesebor, noen minutter eller til du føler deg rolig og avslappet. Gjenta ved behov.

Pusteøvelsen roer ned ditt nervesystem og forteller kroppen at du er rolig, og tar fokus bort fra tankene dine som stresser deg når du ikke for sove.


 

 



0 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page